Praktikplads i en
GLS 600 MAYBACH
___
Det er nok ikke helt en hemmelighed, at vi er en rimelig “awesome” praktikplads efterhånden. Den sidste oplevede Launchcontrol i en E 63 S og den anden oplevede en CLA 35 AMG. Alexander på 14, oplevede også noget specielt. For han havde en dag med vores marketingansvarlige, og det involverede altså en tur i den vanvittige GLS 600 Maybach. Bagsædet (og USB-C opladning af telefonen) var godkendt.
Ved at tage GLS’ens rummelighed og fusionere det med Mercedes’ bedste luksus-know-how, får du en SUV der er så åndsvagt komfortabel, at du næsten ikke kan høre den store 4,0 Biturbo V8 motor i forenden. Den kører som en bus på dæk lavet af gele, og den æder let et vejbump ved 50 km/t, kun lige efterfulgt af en lille gyngende bevægelse. Det er vildt imponerende, men det er selvfølgelig også en Maybach.
Fra høj komfort til vanvittig komfort.
Mercedes-Benz er kendt for høj komfort og solid tysk køreglæde. S-Klassen er markedslederen og har været det siden 60'erne. Den ny S-Klasse og GLS fås dog begge i MAYBACH versioner, der har et endnu større fokus på passagerkomfort og særligt til personerne på bagsædet.
C-Klasse / GLC SUV >
Model med høj hverdagskomfort og masser af "bang-for-the-buck". Rig på standardudstyr, og så er den ny C-Klasse mere støjsvag end nogensinde før.
Bliv inspireret her.
E-Klasse / GLE SUV >
Større model med ekstra komfort og plads. Husk nu, E-Klassen er den foretrukne taxa af gode grunde. Velkendt for sin bløde og rolige undervogn.
Bliv inspireret her.
S-Klasse / EQS >
Fås også i en "lang" udgave. S-Klassen er nemlig oplagt som Limo, til VIP-kørsel, langture og til dig, der ønsker den mest velkørende personbil derude.
Bliv inspireret her.
Maybach S-Klasse / GLS SUV
S-Klassen og GLS SUV fås i Maybach-udgaver. Håndsyet kabine af de fineste materialer, fantastisk undervogn og en smooth V8'er under motorhjelmen. Det bedste kommer dog med en høj pris.
Et sjældent syn hos STARMARK og i Danmark.
Der bliver ikke registreret mange MAYBACH's i Danmark. Det er der en god grund til, for alt den komfort kommer med en høj pris. De biler er derfor også primært henvendt til dem, der kan investere i en så høj luksusoplevelse til sig selv eller en chaufførvirksomhed. Vi kan nok tælle de MAYBACH-modeller, der er kommet igennem vores porte i 21 år, på én hånd. Det er derfor også en stor oplevelse for os.
En kringlet historie.
Maybach blev grundlagt i 1909 af Wilhelm Maybach og hans søn Karl. Wilhelm var tidligere teknisk direktør hos Daimler-Motoren-Gessellschafft - bedre kendt som Daimler AG i dag. Selskabet der ejer Mercedes-Benz og Mercedes-AMG. I 1909 startede han dog sit eget forretningseventyr med sønnen Karl Maybach, og i 1912 hed virksomheden så 'Maybach-Motorenbau GmbH'. Det skulle få en stor betydning for luksus-bilbranchen, Mercedes-Benz, luftskibe, rapmusikere og krigsmaskiner.
1912 - 1958 Zeppeliner, krigsmaskiner og biler.
Maybach startede med at bygge motorer til blandt andet de enorme Zeppelin luftskibe og jernbanevogne - men også til luftskibe og fly i 1. verdenskrig. I 1919 byggede de deres første bil, og fortsatte helt op til 2. verdenskrig med at udvikle enkelte luksuriøse biler. Biler der i dag er yderst sjældne og naturligvis en formue værd. I 2. verdenskrig stod tyske Maybach faktisk for at bygge motorerne til langt de fleste kendte tyske kampvogne som Tiger og Panzer samt nogle mandskabsvogne. Efter krigen, stod fabrikken for noget generelt reparationsarbejde, men bilproduktionen blev altså ikke igangsat igen.
1960 Tilbage i Daimler's arme.
I 1960 købte Daimler-Benz 'Maybach'-brandet. Herefter byggede Maybach 'specialudgaver' på bestilling. Det var primært Mercedes W108- og W116-modellerne, som så blev håndbygget af Maybach, men som altså havde Mercedes-Benz stelnumre og mærkning.
I 1997 præsenterede Mercedes-Maybach så de to første konceptbiler på en bilmesse i Tokyo. Modellerne hed Maybach 57 og Maybach 62 - begge navngivet efter deres længde på hhv. 5.7 meter og 6.2 meter. Modellerne blev officielt lanceret og klar til bestillinger i 2002. I mellemtiden udkom adskillige konceptbiler og specialproduktioner, men det væltede ikke ligefrem ud med modeller, der bar Maybach-navnet.
2002 Cirkelspark og rapmusik.
Ringe salgstal og et grundigt cirkelspark i maven, af finanskrisen i 2007/2008, fik Daimler AG til at gennemgå Maybach's fremtid. For selv efter krisen, så gik det bare ikke fantastisk. I 2010 var der kun solgt 157 Maybach-modeller i verden, hvor konkurrenten Rolls-Royce havde solgt 2700 biler. Brandet måtte på hylden og den sidste bil skulle bygges i 2012.
Maybach-brandet var ellers hjulpet godt på vej af superstjerner og musikverdenen, hvor velhavende rapmusikere ville promovere deres Maybach bil i sange og medierne. Særligt superstjernen Rick Ross blev lidt af en frontfigur, da han i 2008 grundlagde sit produktionsselskab "Maybach Music Group" efter kærligheden til bilmærket og deres biler.
2014 En ny start og købelyst.
I november 2014 blev det så alligevel annonceret; Maybach er tilbage! Men det skulle være i forbindelse med specialudgaver af S-Klassen. Den skulle være 20 cm længere end S-Klassen, være ekstra luksuriøs, og skulle konkurrere med de britiske flagskibe Bentley Mulsanne og Rolls-Royce Phantom. De skulle bygges på samme platform og samme produktionslinje som S-Klassen, men altså gøre brug af ekstra luksuriøse materialer, håndbygget kvalitet og ultra-komfortable bagsæder. Det primære marked var Kina, der var i enorm vækst, og som havde en forkærlighed for de store, lange luksusbiler. Kina er stadig ét af de allerstørste markeder for S-Klassen, men f.eks. også (205) C-Klassen blev leveret i en særlig "lang"-udgave til Kina, som det eneste land.
2019 MAYBACH indtager tronen - i Kina.
Maybach var tilbage i storform. Og i 2019 blev den ny GLS 600 MAYBACH præsenteret på Guangzhou International Motor Show i Kina. Baseret på den store GLS SUV, men pakket med det bedste fra Mercedes' hylder og de bedste motorer fra AMG. I 2021 kom den ny S-Klasse ud og det samme gjorde Maybach-udgaven. Men selvom Mercedes har rettighederne til både 'GLS 600' og 'GLS 680', så blev '680' (med V12 motor) aldrig produceret eller lanceret. Det gjorde S-Klassen dog, og utroligt nok, så er tanken bag, at tallet "8" betyder held og rigdom i Kina - og derfor hedder de i dag S 580 & S 680 MAYBACH.
Koncepter til fremtiden.
Maybach frister og øger spændingen konstant. De indgår blandt andet collabs/samarbejde med kendte kunstnere, som den nu afdøde Virgil Abloh, som får indflydelse på bilens design, detaljer og funktioner. Derudover kommer der nye konceptbiler ud i medierne. De skal præsentere Maybach's kunnen og innovation. Nogle er super skøre og nogle er helt geniale, men fælles for dem alle er, at de skal give os godt et glimt af fremtidens Maybach-biler og deres design. Og særligt fremtidens elektriske-luksus er i fokus for tiden.
__
Nye MAYBACH-modeller.
I 2022 har vi to "almindelige" serieproducerede modeller fra Maybach; én model er baseret på S-Klassen og den anden er en enorm SUV, baseret på GLS. Begge modeller kommer med en 4-liter Biturbo V8, som er håndbygget af det samme hold, der bygger AMG's motorer. Der er tilkoblet en 48V elektrisk tryklader, kaldet EQ-Boost, som hjælper med optrækket i de lave omdrejninger. Motorerne er, modsat AMG's, dog tunet til at være bløde i deres fremdrift og med en lang gearing, for optimal komfort og ro. S 680 MAYBACH får en håndbygget 6,0 Biturbo V12 - også kendt fra tidligere AMG-modeller og som nu er udgået.
Bid mærke i B-stolpen ved vindueslinjen. Den er udført i poleret metal. Det kendetegner en ægte MAYBACH. På C-stolpen finder du et lille Maybach-emblem.
S-KLASSE MAYBACH
S 580 / 4,0 V8 Biturbo + EQ Boost /503 hk + 20 hkS 680 / 6,0 V12 Biturbo / 612 hk
GLS MAYBACH
GLS 600 / 4,0 V8 Biturbo + EQ Boost / 557 hk + 22 hk
Gjorde varmeregningen ondt?
Tjek ikke prisen på en Maybach-lak.
ALT på en Maybach er dyrt og eksklusivt. Det betyder også, at hvis du vil have den ikoniske to-tonet metallak, med detaljer håndmalet på bilen, skal du diske op med et ret voldsomt beløb. Til gengæld ser det helt fantastisk ud og forstærker bilens i forvejen opmærksomhedskrævende udseende.
Lakken på vores GLS hedder 'Obsidiansort og MANUFAKTUR kalahariguld metallak'. Tør du gætte prisen? 100.000? Langt fra. Den koster 410.044,- oveni. Kvaliteten er så også derefter, men vi har altså C-Klasser til samme pris.
Smedede fælge og VIP-bagsæder.
139.313,- for hjulene på vores Maybach. De er 23" og ser derfor også proportionelle ud med den enorme bil. Ikke mange biler kan køre på så store hjul og bevare deres komfort, men bevares, det kan Mercedes. Det er stadig som at køre på en sky.
Den har også 'First Class'-bagsædepakken, som giver to individuelle luksusbagsæder, så du kan læne dig tilbage og nyde komforten. Oplevelsen bag rattet er ret imponerende, men det er altså på bagsædet, du helst vil befinde dig. Vores praktikant godkendte dem i hvert fald. Specielt ambientelyset rundt om det store glastag var en succes... Åbenbart.