Der er noget skræmmende ved at køre i en GT.
For ikke nok med at kølerhjelmen er ualmindeligt lang, du sidder langt nede, bilen er bred, og kabinen er ret intim, så er der også noget dramatisk ved 'START ENGINE'-knappen, der med sit røde pulserende lys venter på at du trykker på den, så bilen fyrer op for de 8 cylindre med et vredt brøl.
GT er en rendyrket køremaskine af den gamle opskrift. Men det er også en unik opskrift, for modsat mange andre AMG'ere, som er baseret på eksisterende Mercedes-Benz modeller, er GT udarbejdet og udviklet helt fra bunden af AMG selv. En stolt efterkommer af den legendariske SLS. Den har en 47:53 vægtfordeling, hvor bagenden er tungere end fronten, og det gør GT til en velafstemt og underholdende køremaskine der elsker at vrikke med hofterne.
Som noget ret specielt finder du gearkassen ved bagakslen på AMG GT. Opsætningen kaldes for 'trans axle'. Det påvirker bilens vægtbalance og er med til at give GT-serien dens velkendte køredynamik.
Motoren er AMG's mesterværk - deres 4,0 Biturbo V8 motor, som i GT-familien har navnet 'M178'. Motoren er blandt andet kendt for sin hurtige respons, og det er turboernes placering med til at påvirke. Ved at placere de to turboer i V'et, mellem de to cylinderbanke, er der både kortere vej for udstødningsgasserne, bedre køling, og en mere pladsbesparende opsætning. Det kaldes 'hot inside V'. Motoren samles af topuddannede motoringeniører på AMG fabrikken i Affalterbach, Tyskland. Efter motoren er blevet samlet, monteres det velkendte emblem på motorskjoldet, hvor man kan se navnet på personen der har bygget motoren. One man one engine. Motoren i GT yder fra 476 hestekræfter i AMG GT lige til 720 i GT Black Series.
Vild, vildere, endnu vildere, og vildest.
AMG GT S
Når et 'S' er forbundet med 'AMG', betyder det som regelt, at der er tale om den mest hardcore-version. Sådan er det dog ikke helt med GT modellerne. GT S er lidt mere potent end en 'almindelig' GT, men byder på en velafstemt køreoplevelse, der både kan fungere som en sjov cruiser og en underholdende sportsvogn. Motoren yder 522 hk i GT S.
Ydelse: 522 hk / 670 nm
0-100 km/t: 3,8 sekunder
AMG GT C
GT C er en tant vildere end GT S er. Du kan se forskellen ved at GT C har luftudtag i siderne bagkofangeren, en bredere bagende og sideskørter, samt aktiv aerodynamik ved bagklappen. Bagspoileren kan også hjælpe med at bremse, ved at stille sig i sin 'air brake' position. Ydelsen er ligeledes skruet en smule op.
Ydelse: 557 hk / 680 nm
0-100 km/t: 3,7 sekunder
AMG GT R
Ræs, ræs og ræs - GT R er den baneorienterede GT! Bygget til at smadre omgangstider og ligge sidelæns i svingene. GT R kan kendes på dens faste bagspoiler, aggressive front og bagende, keramiske skivebremser, og masser af kulfiber-elementer inde og ude. Udstødningen på GT R er i midten af bagkofangeren. GT R fås også i en PRO version, hvor det bliver endnu vildere og den bliver endnu mere kompentent på banen. GT R har et gult drejehjul i midten af kabinen, hvor man kan justere bilens traction-control i forskellige niveauer.
Ydelse: 585 hk / 700 nm
0-100 km/t: 3,6 sekunder
AMG GT BLACK SERIES
Man troede næsten ikke at det kunne blive vildere end GT R PRO. Men så lancerede AMG deres absolut ondeste maskine til vejene, der bar et legendarisk og sjældent navn - 'BLACK SERIES'! Essientelt set en GT3 racerbil, men på nummerplader, og lovlig at køre i på vejene, hvis du tør! Den produceres i et begrænset antal og kun i løbet af ét år. Men den er ikke til at tage fejl af, med sine ekstremt rå aerodynamik, karbon paneler overalt, enorm karbon-bagspoiler, et virkeligt bredt chassis og meget aggressive styling. Alt aerodynamik samt luftindtag- og udtag har en funktion, og det er at tvinge bilen ned i jorden, for optimal køling, greb og de bedste omgangstider.
Ydelse: 720 hk / 800 nm
0-100 km/t: 3,2 sekunder