Udvid filter
De første indtryk af EQE SUV
Er du også én af dem, der venter spændt på (en brugt) EQE SUV? Så beklager. Dette er ikke dén annoncering, for de kommer først i april 2024. Til gengæld har vi allerede nu prøvet, testet og kigget på den luksuriøse SUV! Og der er så meget fantastisk ved den, at det næsten ikke er til at fatte... Men der er også to ting, som du må acceptere ved den - og det er ikke to ligegyldige ting.

 

Af Lucas Rosenkrantz, Marketing- og mediekoordinator

 

Mange spørger os, hvornår mon EQE SUV lander i STARMARK? Det kedelige svar er at de først kommer til april i 2024. Men "the best things comes to those who wait" og det er også sandt her. Den nuværende EQE sedan har for alvor fået sig en plads på elbilsmarkedet, hvor dens usammenlignelige komfort, dens høje rækkevidde og innovative teknologi har fundet sig en plads blandt de bedste. Vi har solgt over hundrede af dem, og de fleste bliver forelskede efter første prøvetur.

Men noget som EQE ikke kan bryste sig med, er dens praktikalitet. Det er nemlig en sedan, og de er bare ikke praktiske for børnefamilierne eller dem der ønsker en høj indstigning og siddeposition. Dét sørger for EQE SUV til gengæld for, og den har derfor også potentialet til at blive et vaskeægte hit - du skal dog gå på kompromis og acceptere to ting, og det er to svære ting at skulle ofre; en tung og høj SUV tager nemlig meget på rækkevidden - og prisen er der også skruet op for.


De fire højdepunkter

  • Design og køreoplevelsen
  • Rækkevidde-test
  • Quiz: test din viden om EQE SUV
  • Praktikalitet
  • Konklusion: vores erfaring

Elbilsportalen

Den elektriske bølge er stærk - bliv klogere på vores elektriske modeller, termer, ladetider, fordele, ulemper og meget meget mere.

Se mere her

Testbilen:

EQE SUV 350 4MATIC
Motorydelse: 292 hk / 765 Nm
Drivline: to elmotorer / firehjulstræk
Oplyst rækkevidde: 556 km

"Jeg tror aldrig, at jeg har fået så mange nysgerrige blikke fra fodgængere og bilister i Aarhus før"

 

Designet på EQE SUV er unikt og adskiller sig fra et ellers hastigt voksende udvalg af elektriske SUV'er

Design og køreoplevelsen

Selvom den har mange af EQE sedans bløde linjer, og de efterhånden ikoniske Mercedes EQ-elementer, så har man alligevel formået af give SUV'en dens helt eget design og fremtoning. Den smalle og lange "one bow" vindueslinje er væk, og den har fået sig en mere muskuløs og kantet vindueslinje - meget a'la EQS SUV'. Testbilen er udstyret med næsten alt hvad hjertet kan begære, inklusiv AMG styling inde og ude, 20" AMG fælge, den nye MANUFAKTUR Alpingrå lak, Night-pakke og den helt store udstyrspakke 'PREMIUM PLUS' der blandt andet indeholder panorama glastag, DIGITAL LIGHT forlygter, head up display, førerassistent pakke PLUS, 4-zoners klimaanlæg og meget mere.

Designet på EQE SUV er unikt, i min optik, og adskiller sig fra et ellers hastigt voksende udvalg af elektriske SUV'er. Man har formået at give den et moderne og futuristisk look, men samtidig bibeholdt meget af det elegante ved en Mercedes. Den suger opmærksomhed til sig, og jeg tror aldrig at jeg har fået så mange nysgerrige blikke fra fodgængere og bilister i Aarhus før.

"Bilanmeldere kalder EQE SUV for Mercedes' bedste elbil. Ud fra min erfaring, tør jeg faktisk godt acceptere deres påstand"

 

Køreoplevelsen

Men det er køreoplevelsen den for alvor bør blære sig med. Den er bestemt ikke sportslig at køre i, men har både en undervogn og et styretøj, som er justeret præcist som du forventer af en Mercedes; blødt, ubesværet og komfortabelt. Undervognen fås med enten almindelige fjedre/støddæmpere, som her på testbilen, eller med AIRMATIC luftundervogn der er ekstraudstyr. Den almindelige undervogn klarer let vejbump og ujævnheder i asfalten. Og selvom du godt kan mærke bilens tunge vægt, så bliver det aldrig helt til en gyngebåd. Den føles plantet og behersket, og det kræver altså noget ingeniørkunst.

Denne EQE er også udstyret med baghjulsstyring på op til 10 grader, og det lader den ellers store SUV vende rundt som en C-Klasse, og samtidig tillader at den kan sno sig igennem smalle sving eller ind i en parkeringsbås. Det føles spøjst i starten, da du kan mærke at bilens bagende drejer med ved lavere hastigheder, men giver samtidig en følelse af at bilen er mindre, end den i virkeligheden er. I kabinen er der forbløffende støjsvagt. Selv ved motorvejshastigheder. Du er omringet af lækre materialer samt en høj konsol og en høj kølerhjelm, der bare ikke lader dig glemme, at du sidder i en SUV. Man kan bruge mange timer i kabinen, det bliver nok aldrig kedeligt eller ukomfortabelt. Mange bilanmeldere kalder EQE SUV for "Mercedes' bedste elbil". Ud fra min erfaring, tør jeg faktisk godt acceptere deres påstand.

 

Rækkevidden ofres - og det kan ikke undgås

EQE SUV har et stort batteri på enten 89 - 90,6 kWh, som vil kunne oplades fra 10-80% på blot 32 minutter ved en hurtiglader. Dens bløde linjer kommer ikke kun af æstetiske årsager, de kommer fra en vindtunnel, hvor man ihærdigt har forsøgt at gøre bilerne så glatte og aerodynamiske som muligt. For ved at gøre dette mindskes både vindstøjen i kabinen, bilen føles mindre påvirket af vindmodstanden og så øges rækkevidden faktisk markant. Dette gjorde EQS sedan til verdens mest aerodynamiske bil i produktion nogensinde. 

Men problemet kommer så, når du skal hæve bilens aerodynamiske form markant, du skal hæve affjedringen, du øger bilens vægt og samtidig give bilen en mere bastant front. Og selvom man har lagt ligeså mange kræfter i aerodynamikken på SUV-udgaven, så kommer du til at mærke det på bilens rækkevidde. Specielt hvis du kører meget på motorvejen.

 

Vores test bestod primært af motorvejskørsel og på intet tidspunkt brugte vi f.eks. forklimatisering, som kunne have øget rækkevidden med op til en fjerdedel. En elbil bruger også meget strøm ved kolde temperaturer samt høje hastigheder. Vi har altså ikke gjort meget for at forøge rækkevidden, tværtimod. Men det giver dig et billede af, hvor meget rækkevidde du kan forvente under ringe forhold og uden at gøre dit forarbejde. Men kan du alligevel køre fra Vejle - Aarhus - Herning - Vejle på én opladning, så er de fleste vist godt dækket ind.

 

  • Testen starter ved Ejner Hessel Vejle og videre til Aarhus C, hvor turen bød på tæt motorvejstrafik og en gennemsnitlig hastighed på omkring 80/90 km/t, men også 110/130 km/t. Denne tur var på 76 kilometer. Cirka 8.5 grader. Førerassistent-pakken gjorde turen igennem myldretrafikken sikker og afslappet, da bilen selv holder afstanden til forankørende, sætter igang efter stilstand, den holder selv sin vognbane og navigationen forudser vejen forude.

  • Herefter kørte jeg bilen rundt i Aarhus i cirka 30 minutters tid, i helt almindelig trafik og 50/60 km/t zoner. Bilen holdt parkeret i p-hus i cirka 4 timer.
  • Så gik turen til Herning, hvor den endelig fik lov til at strække benene og kunne køre 120-130 km/t stort set hele vejen. En tur på lige godt 87 kilometer ved cirka 5 graders varme omkring kl 22. Den ligger helt fantastisk på motorvejen, og DIGITAL LIGHT forlygterne og ambientelyset i kabinen er en imponerende oplevelse i mørket.
  • Næste morgen kører jeg turen fra Herning-Vejle. Turen på 76 kilometer blev primært ubesværet motorvejskørsel ved 110 og 130 km/t.
  • Til sidst kører jeg ned til Vejle centrum for at tage billeder af bilen, her er tæt trafik og generelt bliver kørslen ved 30/40 km/t og uden de store accelerationer. 

    Efter i alt 4,5 timers kørsel og 250 kilometer, stiller jeg bilen med 24% batteri tilbage. Altså cirka 350 kilometer på én opladning med primært motorvejskørsel og uden nogle af de foranstaltninger som du kan lave, for at opnå en bedre rækkevidde.
  • Du bør derfor kunne forvente 450 km med forklimatisering og ved at have en maksimal hastighed på omkring 110 km/t. Det er selvsagt et godt stykke fra de oplyste 568 kilometer, men helt ærligt, hvor ofte kører du så langt på én opladning? 

Størrelse og praktikalitet

Størrelsen på EQE er lidt forvirrende. For selvom den bærer E-navnet (og skam stadig er en stor bil), så kan den ikke helt sammenlignes med den store, fossildrevne GLE SUV. GLE er nemlig over en 0,6 meter længere end EQE SUV og hele 33 cm højere. Den tætteste sammenligning ville være EQC SUV, hvor EQE trods alt stadig er større, men ikke med de dimensioner man skulle tro. I kabinen føles den dog stadig rummelig og med højt til loftet. Man har prioritetet bagsædepassagernes benplads mere her, end man gjorde i EQC, som så til gengæld har et dybere bagagerum.
Bagagerumsplads

 

Bagagerummet byder på 520 liter og hele 1675 liter med bagsæderne lagt ned. Med en dybde på 994 mm er det faktisk lidt mindre dybt end EQC's (1034 mm). Det er bagsædepladsen der er prioriteret i EQE SUV, og ligesom på en EQC, er bagklappen også meget vinklet. Det fjerner meget af lofthøjden yderst i bagagerummet, hvilket kan besværliggøre at få plads til f.eks. barnevogne eller andre større/høje objekter.

Men jeg tror helt sikkert, at der er plads til en stor barnevogn. Vi laver en Størrelsesguide så snart vi får muligheden. Der er ingen læssekant, og den store og kvadratiske åbning er let at komme til. Bilen byder på fornuftige mængder af opbevaringsplads - og den har en klar fordel ifht. den almindelige EQE's praktikalitet, som for børnefamilier næsten er umulig. Men forvent ikke GLE-niveauer af plads, det finder du altså ikke her.
Bagsædet

 

På bagsædet savner man hverken benplads, løfthøjde eller komfort. Der er rigeligt med plads. To sæt ISOFIX til autostole, og så har du et midtersæde, der trods en fornuftig bredde og ingen kardantunnel, alligevel godt kan føles hårdt at sidde i. Det skyldes blandt andet armlænet, som man kan mærke i ryggen.
Denne EQE SUV er udstyret med 4-zonet klimaanlæg, så hver passager kan have deres egen (nogenlunde i hvert fald) temperatur-indstilling. Indstigningen er høj og med en stor døråbning. Det er svært at klage over andet end midtersædet, for det er virkelig et rart sted at befinde sig. Vælger man en EQE SUV med panoramaglastaget, så har bagsædepassagerne ligeledes et glastag over sig.

"Du bør helt klart overveje EQE SUV - hvis du kan og vil være med på prisen"

Ret perfekt - bortset fra to ting.

Prisen er bare ikke for enhver

Det er særligt på ekstraudstyret, at du kommer til at mærke prisen. Den er egentligt godt udstyret som standard, men skal den udstyres som f.eks. testbilen (Premium PLUS, AMG-pakke, Night-pakke, 20" AMG fælge, Alpingrå lak mm.) skal der på en ny EQE SUV tillægges et godt stykke over en kvart million kroner til bilens pris. Bilens komfort, kvalitet, sikkerhed og udstyr lever op til dens pris, men i en verden med et stigende udvalg af luksuriøse elbiler, vil den nok samtidig krybe sig væk fra nogle køberes budget og ønskeliste.

Du skal gå på kompromis med rækkevidden

Hvis du ikke dagligt har adgang til en ladeboks, eller måske kører enormt mange kilometer i ét stræk, så ønsker du helt sikkert også den bedst mulige rækkevidde. Her bør du overveje EQE SUV 350+ da den, modsat testbilen, blot har én elmotor der skal bruge strøm (og dermed baghjulstræk), og det vil generelt give en bedre rækkevidde. Men forventer du en langdistance pendler-elbil, som du skal tilbagelægge mange hundreder kilometer i på motorvejen dagligt, uden at skulle oplade særligt ofte? Så er EQE SUV nok ikke det rette valg for dig. Så skal du overveje EQE sedan.

Kan du finde dig i de to ovenstående punkter, og skal du bruge en luksuriøs SUV med høj indstigning og siddeposition, god plads til bagsædepassagererne, et praktisk bagagerum og markedsledende komfort? Det er nok vores bedste elbil nogensinde, og du bør helt klart overveje EQE SUV, når vi modtager dem - hvis du kan og vil være med på prisen.