Mercedes-Benz GLE
___
Nogle kender måske modellen som "ML", som den hed før i tiden, men i dag hedder den GLE - og som navnet antyder; så er dette E-Klassen i SUV-form. Det betyder selvfølgelig, at det er en oplagt langtursbil, højt til loftet, høj sikkerhed og et højt komfortniveau. Den fås også i en fræk Coupé-version med fokus på sportslig køreglæde og et dynamisk design.
Alle stjerner får et ansigtsløft.
Det gælder også vores GLE, som i slut 2023 (som en 2024 model) kommer i en faceliftet udgave, der frisker eksteriør og interiøret op samt tilføjer den nyeste teknologi til multimedierne, skærmerne, nyt ratdesign, forbedrede førerassistenter osv. Da vi ikke har modtaget disse endnu, vil denne oversigt tage udgangspunkt i den nuværende model/pre-facelift. Der vil dog kunne forekomme billeder af den nyeste.
Motorudvalget
Gældende for standardmodel med standard hjulmontering.
Informationerne er vejledende.
GLE fås med et bredt udvalg af forskellige motorer. Lige fra den økonomiske plug-in hybrid med en fire-cylindret diesel- eller benzinmotor, bundstærke rækkeseks-motorer og lige til den brølende GLE 63 S AMG med V8 og 612 hestekræfter. Fælles for dem alle; høj motorydelse og en ubesværet fremdrift.
Bliv lidt klogere på vores tre mest populære GLE modeller:
GLE 350 de
Plug-in hybriden byder på en elektrisk rækkevidde på op til 98 km. Den fås både som benzin og diesel. Bagagerummets størrelse er næsten upåvirket, og du får en ydelse på hele 320 hk!
Motor: 2,0 4-cyl. + elmotor
Samlet ydelse: 320 hk. / 700 Nm.
Batteri: 31 kWh Lithium-Ion
Rækkevidde: op til 98 km*
0-100 km/t: 6,8 sek.
Gearkasse: 9G-Tronic aut.
Trækvægt*: op til 3.500 kg**
GLE 400 d
En ægte favorit blandt vores kunder. Mercedes' store rækkeseks-dieselmotor byder ikke blot på en ubesværet fremdrift og rigeligt med overhalings-kræfter, men også et (relativt) lavt forbrug.
Motor: 2,9 6-cyl. + EQ Boost
Ydelse: 330 hk. / 700 Nm
Forbrug: 14,8 km/l*
0-100 km/t: 5,7 sek.*
Gearkasse: 9G-Tronic aut.
Trækvægt*: op til 3.500 kg**
GLE 53 AMG
Den stærke og sportslige GLE, som både byder på komfort, ydelse og en dynamisk køreoplevelse. Dens 3,0 rækkeseks motor er tunet af AMG og leverer 435 hestekræfter ned til alle hjulene.
Motor: 3,0 6-cyl. + EQ Boost
Ydelse: 435 hk. / 520 Nm
Forbrug: 11,8 km/l*
0-100 km/t: 5,3 sek.*
Gearkasse: 9G-Tronic aut.
Trækvægt*: op til 3.500 kg**
*Den oplyste data er de officielle tal, men kan variere alt efter karroseri, model, ekstraudstyr og hjul. Den elektriske rækkevidde og forbrug påvirkes af faktorer som kørestil, om bilen forklimatisereres, terræn samt vejr- og temperaturforholdene. Dette skal man altid være opmærksom på, og en elbils oplyste rækkevidde er derfor aldrig 100% præcis. Det er et estimat. Få mere information i vores Elbilsportal.
**Den oplyste trækvægt er de officielle tal, men der kan være variationer samt begrænsninger. Kontakt altid en salgskonsulent for den præcise og individuelle trækvægt, den specifikke bil er godkendt til, eller om muligheden for at få originalt træk eftermonteret inden levering.
GLE fås som
SUV
Den klassiske og elegante Mercedes-SUV med et stort bagagerum, højt til loftet og høj affjedring. Der er fokus på høj komfort og rummelighed, og dét er man nået helt i mål med.
SUV Coupé
Med en faldende og smuk Coupé-taglinje, men dermed også et mindre praktisk bagagerum. Undervognen er en smule mere sportsligt opsat. Der er skruet helt op for blikfanget!
GLE fås både som en 53 AMG med rækkeseks-motor eller den håndbyggede Biturbo V8 motor i GLE 63 S. GLE er måske ikke et banemonster, men der findes ikke mange hurtigere SUV'ere på vejene.
De (ikke) kedelige tal
Standardudstyr og udvalgte udstyrspakker
*Der tages forbehold for variationer i udstyret. Det kan variere fra årgang-årgang og f.eks. være påvirket af den globale chipmangel. Det ovenstående standard- og ekstraudstyr er baseret på 'danske' biler og ud fra den liste, som har været gældende på bilens lanceringstidspunkt. Er bilen importeret fra udlandet vil der altid kunne forekomme andet udstyr end det i ovenstående. Tjek derfor altid bilens udstyrsliste. Udstyrslisterne er baseret på de ikke-faceliftede udgaver.
Nogle af vores yndlings(lak)farver
GLE kommer selvfølgelig i et hav af lakfarver. Sandt, de fleste af vores GLE'ere er i de mere "sikre" farvevalg, som den lækre 'Selenitgrå', den elegante 'Obsidiansort' og den moderne 'Polarhvid'. Men du kan også finde biler i de mere friske farver som 'Mojavesølv', som kan skille sig ud på vejene og som virkelig fremhæver bilens bastante linjer. Måske den smukke 'Emeraldgrøn', der ligner en sort i skyggen og skinner grønne nuancer i lyset. Eller den flotte 'Hyancinthrød der er en MANUFAKTUR specialudviklet lak, som svinger mellem mørkerød, en lysere rød og orange i sollyset.
Selenitgrå (metallak)
Polarhvid
Iridiumsølv (metallak)
Kavansitblå (metallak)
Emeraldgrøn (metallak)
Obsidiansort (metallak)
Mojavesølv (metallak)
Hyacinthrød (MANUFAKTUR)
Udvalgte highlights
Trækkraft
Skal du trække en trailer, hestetrailer, campingvogn eller anden tung anhænger? Så er GLE oplagt. Uanset hvilken motortype du vælger, er GLE godkendt til at måtte trække op til 2700 kg anhænger på krogen, men må også trække op til 3.500 kg, såfremt den er udstyret korrekt.
Med bilens 4MATIC firehjulstræk, 9G-Tronic gearkasse og stærke motorer trækker den sig ubesværet fremad, og så fås den endda med en decideret 'Anhængerassistent-pakke', der kan hjælpe med at navigere, parkere og køre med de tunge anhængere.
Stor, større, næsten størst
Den luksuriøse GLE er én af vores største SUV'er, kun lige overgået af den større GLS. Med sit næsten 5 meter lange chassis er der plads til det meste og til de flestes behov. Den nyeste generation byder nu også på muligheden for en 3. række med sæder, i bagagerummet, der dermed giver mulighed for op til 7 personer i bilen. Perfekt til den store børnefamilie. Bagagerummet byder på hele 630 liter - det er 18% større end i den tidligere generation. Bagsæderne kan naturligvis foldes ned, uanset om du vælger den som 5- eller 7-personers, og så har du adgang til op til 2055 liter bagagerumsplads.
Mere WOW-faktor
GLE fås også i en SUV Coupé udgave. Selvom de to karrosseri-typer normalt er verdener fra hinanden, så fungerer det nu bare alligevel. Taglinien falder ved bagdørene og giver den ellers bastante SUV et elegant og sportsligt udtryk. Bagagerummet bliver selvsagt mindre praktisk, men da både bagruden og bagklappen åbner sammen, får du en kæmpe adgang til det stadig store bagagerum. Som Coupé er GLE-modellen også blevet strammet lidt op i undervognen, for en mere sportslig køreoplevelse. Men det er altså udseendet du scorer størst på her - der er så meget 'wow'-faktor.
GLE modellen har faktisk været med os siden slutningen af 90'erne, den har dog ændret sit navn flere gange. De fleste husker den som 'ML', mens den rigtige navn faktisk er M-Klassen. Der findes altså ikke en ML-Klasse, og rygtet går på, at det var for at undgå forvirring/copyrights med BMW's 'M' motorsportsafdeling. Derfor markedsførte man modellerne som ML istedet. Det tilføjede 'L' skulle eftersigende stå for Luxury. Da den 3. generation blev faceliftet i 2015, fik den så navnet GLE for første gang, så den lettere kunne kædes sammen med E-Klassen, som den svarer til i SUV-udgave - samtidig med at den mindre GLC blev introduceret for første gang, som jo så svarer til en C-Klasse.
I 2023 kom en faceliftet udgave af den 4. generation GLE, som vil komme under modelåret 2024. Her man opdateret teknologien og førerassisterne, men også givet blandt andet lygter og kofangere et mere moderne design, der matcher de andre nyeste modeller.
- 1998-2002: M-Klasse (W163) 1. generation
- 2002-2005: M-Klasse (W163) 1. gen. facelift
- 2006-2011: M-Klasse (W164) 2. generation
- 2011-2015: M-Klasse (W166) 3. generation
- 2015-2019: GLE-Klasse (W166) 3. gen facelift
- Første introduktion af GLE/ML Coupe - 2019-2023: GLE-Klasse (V167) 4. generation
- 2024- : GLE-Klasse (V167) 4. gen. facelift
Fun fact om M-Klassen:
I september 1996, altså før M-Klassen overhovedet var præsenteret, havde man i samarbejde med producerne af Jurassic Park: The lost World filmen tilladt, at man kunne bruge nogle af de første ML 320 testkøretøjer i filmen. Her blev de offroad-modificeret gevaldigt, så de kunne modstå eventuelle angreb fra dinosaurerne og klare sig i junglens barske miljø. Da filmen udkom i 1997 var det nogenlunde samtidig med lanceringen af den første M-Klasse. Både filmen og bilerne i filmen blev til en enorm succes og gjorde M-Klassen til en eftertragtet bil lige fra starten af. Én står selvfølgelig udstillet i Mercedes-Benz museet i Stuttgart og én står i besøgscenteret på ML/GLE-fabrikken i Alabama, USA.
Men! Så kom Jurassic Park tilbage på lærredet igen i 2015, med filmen Jurassic World - og denne gang var det den første bil med navnet GLE, og som heller ikke var blevet præsenteret endnu. Filmen havde derudover også adskillige andre Mercedes modeller med som G-Klasse, G 6x6, UNIMOG & Sprinter Van.