Montering af ladeboks.
Overgangen fra brændstof til elbil
14/11/2023
Vores marketingansvarlige har, som så mange andre af vores kunder, valgt at han skal have elbil. Men også som så mange andre, så har det også været en ret uoverskuelig og forvirrende verden at skulle ind i for første gang. Derfor vil du løbende kunne følge med på rejsen, sammen med os, her på vores sociale medier, i vores nyhedsbrev samt på starmark.dk
I første kapitel handler det om monteringen af ladeboks. Og selvom det kan variere fra husstand til husstand, så fik vi interviewet elektrikeren. For når man installerer 3-4 ladebokse om dagen, så danner man sig hurtigt et overblik over, hvilket forløb de fleste husstande går igennem. Men vigtigst af alt; sæt dig ind i tingene og forbered både elektrikeren og dig selv på installationen - så er I klar.
De fire højdepunkter
- Forventningsafstem med installatøren på forhånd
- Har din bolig en lav nok modstand i jordforbindelsen?
- Gode fif om opladningen og hvad du bør vide
- Hvordan fungerer en smart ladeboks, og hvad kan den?
Don't try this at home(uden en elektriker)
Installationen kræver de rette værktøjer, måleudstyr, erfaring, ekspertise og uddannelse. Forsøg ALDRIG at installere en ladeboks selv. Det kan være direkte livsfarligt.
Forventningsafstem med installatøren
"cirka 5/10 gange går det helt som smurt. Som her, i en ret ny bolig. Her er det lige til at føre de rette kabler igennem kabelrøret i jorden, og så montere det inde på eltavlen, hvor der i dette tilfælde både var plads og adgang til at installere kablerne og sikringen mv. Så det var en god proces. Det tog jo to timer, mens det sagtens kan tage 3-4 timer andre steder. Til gengæld har du jo så skulle grave nogle af fliserne i din carport op på forhånd, så vi kunne føre kablerne ind til strømskabet i jeres bryggers. Jeg må som sådan gerne grave fliserne op, hvis jeg skal montere jordspyd - men jeg må ikke ligge dem ned igen. Skal ledningen igennem et loftrum, så skal det også være ryddet inden, for at jeg må installere det, ellers koster det. Det handler i sidste ende om sikkerheden og kvalitetsikring for alle."
"Jordforbindelsen er det eneste du ikke kan forberede dig på inden, det er noget vi tester på stedet, men desto mere kunden kan forberede sig på forhånd, desto billigere og effektivt kan opgaven blive løst. Hvor vil de vil have boksen monteret? Har man sendt billeder af eltavlen på forhånd? Skal der montere en undertavle? Hvor skal kablerne skal føres igennem? Skal kablet skjules helt eller ind i et stålrør? Hvor langt skal kablet være? Forventningsafstemningen på forhånd, den er bare super vigtig for begge parter. Så ved man også nogenlunde hvad monteringen ender med at koste og man forstår, hvad der skal ske."
"Når boksen er sat op, når den er testet, og man har prøvet den af på bilen første gang - første gang er altid den mest besværlige - og hvis det ellers bare spiller; jamen så kommer der næsten aldrig efterfølgende problemer."
En god forbindelse
"Man skal bare sætte sig ind i hvad der foregår. Så giver det mening."
Opladningen
"De fleste får opsat en ladestander der kan lade med 11 kW. Det er oftest rigeligt hurtigt for de fleste, når deres elbil skal stå og oplade natten over. Der er en masse tommelfingerregler som at lade mellem 20-80%, så holder batteriet længst, kører du over 110 km/t bruger den cirka 10-15% ekstra strøm og alle de andre fif. Men det handler bare om at få sat sig ind i tingene, forstå hvordan bilerne fungerer og så får man hurtigt vænnet sig til at have en elbil."
Skader det batteriet at lade på hurtiglader?
"I længden gør det. Gør det, når det er fornuftigt. Hvis du er på motorvejen og gerne vil videre indenfor en kort tidsperiode. Vi har f.eks. en kunde der har en ældre Tesla, som kun brugte en lynlader til at lade bilen, og den mistede da også noget af kapaciteten over tiden. Det slider bare mere på batteriet, men samtidig er de jo bygget til det. Men altså, det tog lang tid. Den type strøm man får på en lynlader (og høj ampere) er den samme som på et batteri, hvor det her i din hjemme-ladeboks er forsyningsstrøm. Det er på en helt anden måde, og bilen/batteriet vil kunne optage strømmen mere skånsomt"
Valg af ladeboks
De fleste vælger en ladeboks der kan lade med op til 11 kW, mens nogle går med den større 22 kW. Selvom de fleste elbiler endnu ikke tillader opladning med 22 kW, vil ladeboksen også sagtens kunne oplade med mindre. Den er altså mere fremtidssikker, men samtidig skal din strømtavle, ladekablet mv. kunne tillade at lade med 22 kW. De fleste vælger blot at køre med den lavere opladningshastighed på 11 kW. Det er også en smule mere strømbesparende og billigere at få købt ind til. Langt de fleste ladeløsninger derhjemme kommer med en app til telefonen, hvor du kan følge med i opladningen, aktivere opladningen, se forbruget og meget mere. En smart ladeboks har også et væld af funktioner, hvor den både kan justere sig efter brugen af de øvrige ladebokse i området, hvornår det er billigst at lade, og mange andre "intelligente" features.
Nogle oplader deres elbil med en såkaldt "mormor-lader", inden de får deres egen boks monteret, som man så blot tilslutter den almindelige stikkontakt. Den skal dog kun ses som en nødløsning, og det er noget man kraftigt fraråder. Det tager både enormt lang tid at oplade batteriet, men kontakten bliver også meget varm og den vil slet ikke styre opladningen på en ordentlig måde. Dette kan endda smelte stikkontakten og i værste tilfælde starte en brand. Det er vigtigt at bruge en ordentlig og korrekt installeret lader!